Songwriting – harmonie

Een liedje schrijven kan vanuit alle denkbare muzikale perspectieven. Sommige schrijvers beginnen bij de tekst en een melodie, anderen juist vanuit een basloopje of een groove. Ik zet hieronder voorbeelden van songwriting vanuit deze verschillende invalshoeken op een rijtje.

Harmonie

Een akkoordenschema als uitgangspunt zie je terug bij zgn “4 chord songs”

In Majeur: I – V – VI – IV :      bv C – G – am – F

In mineur: I – VI – III – VII:      bv am – F – C – G

Dit is dus in principe hetzelfde akkoordenschema. Alleen het beginpunt is anders.

Voorbeelden van 4 chord songs:

With or without you – U2

D – A – bm – G

 

So Lonely – Police:

 

C – G – am – F

Hello – Adele: 

fm – Ab – Eb – Db (I -III – VII – IV)

 

Voorbeeld van een 4 chord song met andere harmonische verhoudingen:

Sweet Life – Frank Ocean:

Gbmaj7 –  Bm9 –  Emaj7 –  C#m7

 

3 chord songs:

In the air tonight: Phil Collins

Stronger than me – Amy Winehouse:

All night long: Lionel Richie

2 chord songs:

Horse with no name: America

Dreams – Fleetwood mac 

Wanna be starting’ something

 

 

 

1 chord songs:

Papa was a rolling stone – Temptations

Chain of fools – Aretha Franklin

 

 

Kwintvalsequens

Kwintval in klassieke muziek

 

kwintval in popmuziek

Wild world – Cat Stevens:

50 ways to say goodbye: Train

It’s amazing – Jem

Une belle histoire – Michel Fugain:

Teleromeo – K3:

Modulaties

Een modulatie kan een akkoordenschema een “lift” of nieuwe frisheid geven. Je kunt op verschillende manieren moduleren bv door gebruik te maken van een tussendominant. Er zijn ook “platte” manieren zoals de Eurovisie modulatie of de “truck drivers gear change”; zonder tussendominant halve toon of hele hoger.

I will always love you – Whitney Houston:

(modulatie op 3:08)

Golden Lady – Stevie Wonder

Sunny – Bobby Hebb

 

Voorbeelden van “chiquere” modulaties:

Stranger in Moscow – Michael Jackson 

Overjoyed – Stevie Wonder:

Stevie-Wonder-Overjoyed score

 

 

Prominent aanwezig in dit akkoordenschema in c min; de d als 9 in cm. Modulatie naar uiteindelijk dm waarbij de 9 in cm versmelt in de grondtoon d in dm (rond de 4:00)

We are the champions – Queen:

We are the champions 

Een couplet in cm (of Eb) – moduleert – refrein in F en moduleert via fm terug naar cm

 

Whenever I say your name: Sting 

Whenever I say your name – Sting (score)

 

Een “geleend” akkoordenschema

Tears dry on their own – Amy Winehouse:

Vergelijk:

In een mashup:

 

Electric Lady – Janelle Monáe:

Vergelijk:

If you want me to stay – Sly:

 

That’s the way of the world – Earth wind & Fire:

vergelijk:

 

 

 

Modal Interchange:

 

 

Harmonische hoogstandjes

 

 

Rick Beato over Fortress ‘round your heart van Sting – modaliteit & Synchronicity van the Police: