Songwriting – harmonie

Een liedje schrijven kan vanuit alle denkbare muzikale perspectieven. Sommige schrijvers beginnen bij de tekst en een melodie, anderen juist vanuit een basloopje of een groove. Ik zet hieronder voorbeelden van songwriting vanuit deze verschillende invalshoeken op een rijtje.

Harmonie

Een akkoordenschema als uitgangspunt zie je terug bij zgn “4 chord songs”

In Majeur: I – V – VI – IV :      bv C – G – am – F

In mineur: I – VI – III – VII:      bv am – F – C – G

Dit is dus in principe hetzelfde akkoordenschema. Alleen het beginpunt is anders.

Voorbeelden van 4 chord songs:

D – A – bm – G

C – G – am – F

fm – Ab – Eb – Db (I -III – VII – IV)

 

Voorbeeld van een 4 chord song met andere harmonische verhoudingen:

Gbmaj7 –  Bm9 –  Emaj7 –  C#m7

3 chord songs:



 

2 chord songs:



 

1 chord songs:

 

Kwintvalsequens

Voorbeelden in klassieke muziek

 

Voorbeelden in popmuziek







 

Modulaties

Een modulatie kan een akkoordenschema een “lift” of nieuwe frisheid geven. Je kunt op verschillende manieren moduleren bv door gebruik te maken van een tussendominant. Er zijn ook “platte” manieren zoals de Eurovisie modulatie of de “truck drivers gear change”; zonder tussendominant halve toon of hele hoger.

(modulatie op 3:08)


Voorbeelden van “chiquere” modulaties:

Stevie-Wonder-Overjoyed score

Prominent aanwezig in het akkoordenschema in c min; de d als 9 in cm. Modulatie naar uiteindelijk dm waarbij de 9 in cm versmelt in de grondtoon d in dm (rond de 4:00)

We are the champions 

Een couplet in cm (of Eb) – moduleert – refrein in F en moduleert via fm terug naar cm

 

Een “geleend” akkoordenschema


Vergelijk:

 


Vergelijk:


vergelijk:

 

Modal Interchange:

 

 

Harmonische hoogstandjes