Songwriting – melodie

Een liedje schrijven kan vanuit alle denkbare muzikale perspectieven. Sommige schrijvers beginnen bij de tekst en een melodie, anderen juist vanuit een basloopje of een groove. Hieronder vind je een enkele mogelijkheden rondom het schrijven van een melodie. 

Motieven

Een methode om een melodie te schrijven is het schrijven vanuit “motieven”. Veel hedendaagse commerciële liedjes zijn zo geconstrueerd.

Voorbeeld:

In “The One That Got Away” is het melodische motief gebouwd op de zin “summer after highschool when we first met.” Het melodisch motief wordt herhaald in de 2e regel en een 3e keer op de regel “and on my 18th birthday, we got matching tattoos.”

De 3e keer echter is een variatie: verlenging

Vuistregels voor melodisch materiaal

  • hou een melodie “zingbaar”
  • Stapsgewijze intervallen zijn makkelijker te zingen dan grote en onlogische sprongen. Gebruik grote melodische sprongen sporadisch. -> gebruik ze om “energie” te genereren
  • Wil je een simpele melodie, werk dan met motieven
  • Verken het uiterste van je vocale range oftewel je bereik: het is verleidelijk om vooral in je middengebied te schijven maar de hoogte of laagte kunnen zorgen voor een mooi vocaal “randje”
  • melodie in een refrein is vaak hoger dan in een couplet
  • een couplet is vaak ritmischer van een refrein 
  • grondtonen zijn over het algemeen beter op hun plek in refreinen; zorgen voor een melodisch “thuis” 

 

Call & Response

In het voorbeeld hieronder is de melodie opgebouwd vanuit een call & response principe; leadvocal is call – backing vocale de response.

Lead: I was wandering in the rain
Backing: Mask of life, feelin’ insane
Lead: Swift and sudden fall from grace
Backing: Sunny days seem far away

 

Het melodisch verloop bij dit lied van queen bestaat uit 3 van elkaar verschillende muzikale zinnen. Met elkaar vormen deze zinnen 1 grote melodische boog die eindigt met de woorden “you take my breath away”