Stijl-imitatie: “motown”

 Motown

Om tot een stijlimitatie te komen is het noodzakelijk om eerst een analyse te maken van het “origineel”: wat zijn bv stijl-specifieke elementen van Motown?

Enkele voorbeelden van Motown geïnspireerde songs:





 

Motown-stijlkenmerken

“Hittin’ all Four”

Het eerste opvallende stijl-element bij motown is de beat. Een klassieke motown groove bestaat uit een een patroon waarbij de snaredrum op alle 4 downbeats van de maat gespeeld wordt. Verder is de tambourijn een karakteristiek onderdeel in de Motown sound.

Een goed voorbeeld is “It’s the same old song” van “The Four tops”

Luister hoe alle snare-downbeats klinken.
Andere voorbeelden:

Als alle Motown songs 4 sterke beats zouden hebben zou elk liedje min of meer hetzelfde gaan klinken. 1 vd variaties:

Accenten op 2 en 4


“You can’t hurry love – The Supremes” – luister hoe de drummer de 2 en 4 benadrukt

Geshuffelde variant:


Gitaar accenten op 2 en 4

Gitaar wordt gebruikt om de 2 en 4 nog meer te benadrukken. Door staccato te spelen en een hoge ligging te kiezen snijdt het gitaar geluid als het ware door de sound heen.

Syncopische partijen

Meest gebruikelijke syncopische patroon in Motown songs is het “Charleston” ritme; een harde staccato op de 1 en vervolgens een lang akkoord op de 2-je.

Voorbeeld in “Heatwave” van Martha and the Vandellas:

De Barriton sax geeft dit nog wat extra “cool” mee door een pick up te spelen voor elk nieuw akkoord:

 

Monumentale Riffs

In “I can’t help myself van The Four Tops” hoor je de volgende Riff door het hele liedje:

 

Slimme akkoordprogressies

De songwriters van Motown zochten vaak naar slimme, bijzondere en smaakvolle akkoorprogressies. Veel pop en rockmuziek bleef dicht bij I-VI-IV-V achtige schema’s.

Voorbeeld van een slim Motown alternatief:

Eb – Gm – Ab – Bb7
I         III     IV      V7

 


Bm7  D11  Gmaj7  Am7  Bm7  Am7

 

Gitaar in oktaven

Veel gebruikte techniek in de wat latere Motown opnames. Bv:

Oktaven van Ab gespeeld over een langere akkoordprogressie.

 

In de productie krijgt deze partij vaak een beetje delay

 

Gitaar funky wahwah

Ook dit effect is een kermerk van de latere Motown producties. Een mooi voorbeeld hiervan is “Papa was een Rolling stone” van The Temptations. Een 1 akkoord liedje. De ritmiek van deze partij is essentieel voor het al dan niet laten werken van dit nr

 

Een ander klassiek voorbeeld zijn de zo herkenbare openingsnoten van Let’s get it on van Marvin Gaye

Backing Vocals

Toepassing van diverse backing vocal technieken:

  • harmonisatie van melodie
  • call & response
  • oohs & aahs

Orchestraties + blazers secties

Tijdens de bloei van Motown werden er steeds geavanceerder productie/arrangeer technieken toegepast: vocale harmonien, orchestraties blazers secties. Enkele keren werden drum –en gitaar partijen “gedubbeld” opgenomen om tot een rijkere sound te komen.