Stijl-imitatie

  • Stijl)Imitatie is een belangrijk principe binnen de kunstgeschiedenis. Je zou kunnen stellen dat kunst zich ontwikkelt bij de gratie van imitatie en innovatie. Een stroming waarbij imitatie een grote rol speelt is het neoclassicisme waarbij kunstenaars zich na de barok lieten inspireren door de klassieke oudheid.

http://kunst-19e-eeuw.blogspot.nl/p/neoclassicisme.html

Muziek

“Neoclassicisme” is een stroming in de klassieke muziek uit de 20e eeuw die teruggaat tot de voorbeelden van de componisten van de klassieke periode (zoals Haydn en Mozart) en de barokmuziek (zoals Pergolesi en J.S.Bach). Het gaat hierbij dus niet, zoals in de beeldende kunst, om een teruggrijpen op de klassieke oudheid.

Als reactie op de laatromantische muziek en ook op de impressionistische muziek, waarin de klassieke vormleer veelal was losgelaten, grepen componisten terug op de oude vormschema’s. Het betekende niet een onverkort teruggaan naar de stijl uit de tijd van Haydn of Mozart, want op harmonisch gebied maakten zij wel degelijk gebruik van de verworvenheden van hun eigen tijd. Het voorvoegsel “neo” (Gr.“nieuw”) impliceert dan ook een samengaan van klassieke met nieuwe elementen. Men wilde de ontwikkelingen in de eigentijdse muziek absorberen, maar tegelijk contact houden met de traditie.

Voorbeelden in de muziek

Stravinsky verwerkte in zijn ballet Pulcinella (1919-20) muziek van Pergolesi en vertoont in zijn Psalmensymfonie (1930) invloeden van Bach.


De Eerste symfonie (1916-17) van Prokofjev draagt de naam “Klassieke”.

Prokofjev wilde dat men zou zeggen: “deze symfonie is geschreven door Joseph Haydn, maar wel in de 20e eeuw”. Volgens sommigen is dit een omdraaiing van de uitgangspunten van het neoclassicisme.

Het Trio voor hobo, fagot en piano (1926) van Francis Poulenc knoopt aan bij Mozart en ook de andere leden van de Groupe des Six hebben neoklassieke stukken geschreven.

**Paul Hindemith **schreef onder de titel Kammermusik (1922-27) zeven concerten voor verschillende bezettingen naar het voorbeeld van de Brandenburgse Concerten van Bach.

Preludes en fuga’s door Shostakovich – met als blauwdruk het Woltemperiert Klavier van Bach.

 

Popmuziek

The Beatles zijn als songwriters de meest invloedrijke groep in de popgeschiedenis. De songs zijn ontelbare keren gecovered bewerkt en lenen zich vaak goed voor bewerkingen in allerlei stijlen.

Veel artiesten hebben zich laten inspireren door songs van The Beatles en hebben materiaal of songs van The Beatles als blauwdruk voor hun eigen werk.

Soms bedoeld als verwijzing, tribute maar ook als parodie of ordinair jatwerk.

Vergelijk:

 

 

Vergelijk:

Vergelijk:

Vergelijk:

Vergelijk:

Vergelijk:

 

 


via

naar

Andere Beatles geïnspireerde songs:

Een vleugje Sun King en het chorus als verwijzing naar Sgt.Pepper 

 

Maar ook The Beatles zelf hebben wel een iets geleend:

vergelijk:

Mozart

 

Imitatie of jatwerk?