Arrangeren voor strijkers

Strijkers in een arrangement kunnen zorgen voor warmte, passie en dramatiek maar ook voor intimiteit en subtiliteit.

Als je gaat arrangeren voor strijkers is als eerste van belang om te bepalen wat de mate van intensiteit van het strijkersarrangement moet worden. M.a.w. wat wordt de bezetting? een strijkkwartet is roept intimiteit op – een heel orkest kan meeslepend en groots zijn maar is qua uitvoering en vooral organisatie een hele klus. 

The Beatles – Eleanor Rigby

Uitgangspunt qua klank is een strijkkwartet maar om de klank rijker te maken is gekozen voor  een bezetting van 3 violen 2 alt violen + 2 celli. Het arrangement is van producer George Martin.                       

 

Riverman – Nick Drake

Producer Joe Boyd van Nick Drake had voor de opnames van diens eerste album Five Leaves Left arrangeur Richard Hewson op het oog. Drake wees de arrangementen van Hewson af en vertelde dat hij al iemand anders op het oog had: zijn studiegenoot Robert Kirby. Brede warme lage liggingen als begeleiding afgewisseld met akkoorden in het hoog, tegenmelodieën, contra-ritmiek en let op de fraaie #11 in de strijkers in het C groot akkoord aan het eind van het A-tje op 1:35

Elvis Costello + The Brodsky Quartet – The Juliet letters. Hier is gekozen voor een authentiek strijkkwartet. Geen overdubs en allemaal “1 takers” Let op de grote diversiteit in klank, speelwijzen, effecten als pizicati, tremolo’s etc maar ook de afwisseling in texturen.

 

Andere voorbeelden:

 

Voorbeeld van schrijven voor strijkers in een ballad

 

Bereik strijkers:

 

Technieken:

  • pads
  • melodie & contra melodie
  • runs (te vergelijken met drumfills)
  • Riffs (repeterende ritmische noten) – al dan niet gesyncopeerd of voorzien van enige chromatiek

 

Effecten

  • pizzicato
  • spicato (laten vallen en veren van de stok)
  • tremolo
  • trillers
  • sul tasto
  • col legno

Arrangeer tips voor jonge spelers

  • Schrijf melodieën 2 octaven van elkaar. Zorgt voor een stevig geluid.  
  • Violen klinken het best unisono geschreven of in tertsen in het hoge register
  • Laat celli en bas(sen) in octaven spelen.