Een liedje schrijven kan vanuit alle denkbare muzikale perspectieven. Sommige schrijvers beginnen bij de tekst en een melodie, anderen juist vanuit een basloopje of een groove. Ik zet hieronder voorbeelden van songwriting vanuit deze verschillende invalshoeken op een rijtje.
Harmonie
Een akkoordenschema als uitgangspunt zie je terug bij zgn “4 chord songs”
In Majeur: I – V – VI – IV : bv C – G – am – F
In mineur: I – VI – III – VII: bv am – F – C – G
Dit is dus in principe hetzelfde akkoordenschema. Alleen het beginpunt is anders.
Voorbeelden van 4 chord songs:
With or without you – U2
D – A – bm – G
So Lonely – Police:
C – G – am – F
Hello – Adele:
fm – Ab – Eb – Db (I -III – VII – IV)
Voorbeeld van een 4 chord song met andere harmonische verhoudingen:
Sweet Life – Frank Ocean:
Gbmaj7 – Bm9 – Emaj7 – C#m7
3 chord songs:
In the air tonight: Phil Collins
Stronger than me – Amy Winehouse:
All night long: Lionel Richie
2 chord songs:
Horse with no name: America
Dreams – Fleetwood mac
Wanna be starting’ something
1 chord songs:
Papa was a rolling stone – Temptations
Chain of fools – Aretha Franklin
Kwintvalsequens
Kwintval in klassieke muziek
kwintval in popmuziek
Wild world – Cat Stevens:
50 ways to say goodbye: Train
It’s amazing – Jem
Une belle histoire – Michel Fugain:
Teleromeo – K3:
Modulaties
Een modulatie kan een akkoordenschema een “lift” of nieuwe frisheid geven. Je kunt op verschillende manieren moduleren bv door gebruik te maken van een tussendominant. Er zijn ook “platte” manieren zoals de Eurovisie modulatie of de “truck drivers gear change”; zonder tussendominant halve toon of hele hoger.
I will always love you – Whitney Houston:
(modulatie op 3:08)
Golden Lady – Stevie Wonder
Sunny – Bobby Hebb
Voorbeelden van “chiquere” modulaties:
Stranger in Moscow – Michael Jackson
Overjoyed – Stevie Wonder:
Stevie-Wonder-Overjoyed score
Prominent aanwezig in dit akkoordenschema in c min; de d als 9 in cm. Modulatie naar uiteindelijk dm waarbij de 9 in cm versmelt in de grondtoon d in dm (rond de 4:00)
We are the champions – Queen:
We are the champions
Een couplet in cm (of Eb) – moduleert – refrein in F en moduleert via fm terug naar cm
Modulerend schema:
Whenever I say your name: Sting
Whenever I say your name – Sting (score)
Een “geleend” akkoordenschema
Tears dry on their own – Amy Winehouse:
In een mashup:
Electric Lady – Janelle Monáe:
If you want me to stay – Sly:
That’s the way of the world – Earth wind & Fire:
Modal Interchange:
Harmonische hoogstandjes
Rick Beato over Fortress ’round your heart van Sting – modaliteit & Synchronicity van the Police:
Chord Chord – Een random akkoorden generator: