klassenarrangementen bovenbouw

Beginsituatie

  • Eindexamenklassen bestaan uit 10 à 20 leerlingen
  • de meeste leerlingen bespelen buiten school geen instrument

voorwaarden arrangement

  • alle leerlingen hebben in het arrangement een volwaardige partij
  • schrijf veel partijen; vaak meer dan in het oorspronkelijke stuk
  • sommige partijen kunnen gedubbeld worden
  • wat is speelbaar voor welk instrument? (Geen lange notenwaarden op een marimba! Geen zestiende noten op een metallofoon)
  • met een piano reductie voor een redelijke pianist houd je het stuk bij elkaar
  • Maak de partijen zo melodisch mogelijk. Alleen harmonische vulstemmen zijn vaak saai.
  • Zorg voor correcte, logische en akkoorden bij strings! Evt akkoord kleuringen (bv sus 2, 9 , sus4) Goed verbinden, geen sprongen etc.
  • Pedals/orgelpunten (in gebroken octaven) en ostinati zijn spanningsverhogend
  • Schrijf niet voor 5 keyboards, dat is later op een podium onversterkbaar.
  • Wat doe je met drie gitaristen? Zorg voor verschillende partijen

Instrumentarium

  • zang
  • piano
  • keyboards
  • (bas)gitaren
  • ukelele
  • melodische percussie (marimba, xylofoon, vibrafoon, metallofoon, klokkenspel) (verschillen marimba, xylofoon etc)
  • drums, kleine percussie (conga’s bongo’s, shaker, cabasssa, claves, koebel, woonblock, tamboerijn etc, pauk)
  • drums (ook als percussie; alleen toms of symbols)

optionele instrumenten in het lokaal of instrumenten die leerlingen buiten school spelen

  • accordeon
  • viool, cello
  • harp
  • sax, trompet

Oefening

Kies een bezetting van minimaal 10 instrumenten en arrangeer in 2-tallende 1e Gymnopedie van Satie

Minimal music

Beethoven 7 – allegretto

Einaudi – Fly

Filmmuziek