Songwriting – melodie

Een liedje schrijven kan vanuit alle denkbare muzikale perspectieven. Sommige schrijvers beginnen bij de tekst en een melodie, anderen juist vanuit een basloopje of een groove. Hieronder vind je een enkele mogelijkheden rondom het schrijven van een melodie. 

Modaliteit

Rick Beato over de (op modaliteit gebaseerde) melodie en harmonie van Sting :

Motieven

Een methode om een melodie te schrijven is het schrijven vanuit “motieven”. Veel hedendaagse commerciële liedjes zijn zo geconstrueerd.

Voorbeeld:

In “The One That Got Away” is het melodische motief gebouwd op de zin “summer after highschool when we first met.” Het melodisch motief wordt herhaald in de 2e regel en een 3e keer op de regel “and on my 18th birthday, we got matching tattoos.”

De 3e keer echter is een variatie: verlenging

Vuistregels voor melodisch materiaal

  • hou een melodie “zingbaar”
  • Stapsgewijze intervallen zijn makkelijker te zingen dan grote en onlogische sprongen. Gebruik grote melodische sprongen sporadisch. -> gebruik ze om “energie” te genereren
  • Wil je een simpele melodie, werk dan met motieven
  • Verken het uiterste van je vocale range oftewel je bereik: het is verleidelijk om vooral in je middengebied te schijven maar de hoogte of laagte kunnen zorgen voor een mooi vocaal “randje”
  • melodie in een refrein is vaak hoger dan in een couplet
  • een couplet is vaak ritmischer van een refrein 
  • grondtonen zijn over het algemeen beter op hun plek in refreinen; zorgen voor een melodisch “thuis” 

 

Call & Response

In het voorbeeld hieronder is de melodie opgebouwd vanuit een call & response principe; leadvocal is call – backing vocale de response.

Michael Jackson – Stranger in Moscow:

 

Lead: I was wandering in the rain
Backing: Mask of life, feelin’ insane
Lead: Swift and sudden fall from grace
Backing: Sunny days seem far away

 

Queen – You take my breath away:

Het melodisch verloop bij dit lied van queen bestaat uit 3 van elkaar verschillende muzikale zinnen. Met elkaar vormen deze zinnen 1 grote melodische boog die eindigt met de woorden “you take my breath away”

 

Voorbeeld van een sterkte melodie 

All cried out- Alison Moyet:

 

 

 

 

 

 

funky/groovy

Funky/Groovy (16den feel)

Funk laat zich vooral omschrijven als een op groove gebaseerde stijl waarbij ritmiek, staccato motieven en herhaling belangrijke parameters zijn. Het harmonisch materiaal kan daarbij minimaal zijn. Dit is echter geen regel.

Een funky pianobegeleiding begint bij een stevige linkerhand in een octaafstand. Met de pink speel je een lage basnoot op de 1e tel. Met de duim speel je dezelfde noot maar dan een octaaf hoger. Deze laatste noot speel je niet op de tel maar op de syncope.  Rechts speel je akkoorden op een ritmisch puntige manier. Rechts en links grijpen ritmisch in elkaar (bindend element is vooral de syncopische duimnoot links) en er ontstaat een patroon dat je steeds herhaalt en eventueel kunt uitbreiden en variëren. Van belang zijn een duidelijke pulse en een syncopische ritmiek.

Beats

  •  Downbeat              -de 1
  • Off-beat                  -de 2 en 4

Met Off-beat kan ook in een 8stes situatie steeds de 2e 8ste bedoeld worden. Off-beat is altijd het zwakke maatdeel. 

  • Backbeat  – Een in Rock ’n Roll gebruikte term waarbij 2 en 4 ook beaccentueerd worden vaak door snare. Ook in Boogie-Woogie, Rhythm&Blues en Motown hoor je dit veel.

16den groove

 

 

Toepassing op:

 

 

A+B:    Db – Fm/C – Bdim – Gb – Gbmi

Bridge: A – B – F#m – G#m – A – B – C – D – E

Kids – Robbie Williams

A: Em – A7

B: E G A7 E  –    G – F# – C – D  – B

Fantasy – Earth, wind & Fire

intro:  em

A:  Am7 – Bm7 C   D  C D Esus4 E    Am7 – Bm7 C   D  C D Bsus4 

B: Em F#m Gmaj7      – Bsus4

C: em Am7  C/d Gmaj7  Bm7 C  Am7  Bbdim  Bsus4

 

 

 

 

Andere voorbeelden van nrs met een 16en feel

Get Lucky: Bm7 – D -F#m7 – Esus4



I Keep-Forgettin score

A:    cm – Bb- Ab – G – F

B:    Cm – G7 – F7 

Shuffle


 

12/8 (Triolenfeel) 

The Way you make me feel 

Isn’t she lovely 

Master Blaster 

 

Hold the line – Toto

16den (halftime) shuffle

Voor de liefhebber:

Notatie drums & div drum grooves

 

Beats

  •  Downbeat                -de 1
  • Off-beat                  -de 2 en 4

Met Off-beat kan ook in een 8stes situatie steeds de 2e 8ste bedoeld worden. Off-beat is altijd het zwakke maatdeel. 

  • Backbeat  – Een in Rock ’n Roll gebruikte term waarbij 2 en 4 ook beaccentueerd worden vaak door snare. Ook in Boogie-Woogie, Rhythm&Blues en Motown hoor je dit veel.

 

Notatie:

 

latin

Latin heeft vele verschijningsvormen. Ik maak hier een onderscheid tussen bossa en andere patronen die in salsa voorkomen. Salsa is een verzamelnaam voor voor muziek die afkomstig is uit de Latijns Amerikaanse  landen en de Spaans sprekende eilanden in de Caribische Zee. Onder Salsa vallen muzieksoorten zoals Merengue, Son montuno, Boogaloo, Mambo, Cubaanse Rumba, Cha-cha-cha. De termen Latin Jazz en Salsa worden door elkaar gebruikt om hetzelfde aan te duiden. Strict genomen heeft salsa een cubaanse oorsprong (son en mambo) Ontwikkeld door Puerto Ricaanse en Cubaanse immigranten in de jaren ’60 en ’70.

 

Bossa

Cubaans

Andere Latin grooves

 

 

 

 

Akkoord oefeningen

Drieklank omkeer oefening gospel stijl 1

Drieklank omkeer oefening gospel stijl 2

 

4 chord songs 

In Majeur: I – V – VI – IV :      bv C – G – am – F

In mineur: I – VI – III – VII:      bv am – F – C – G

Dit is dus in principe hetzelfde akkoordenschema. Alleen het beginpunt is anders.

Voorbeelden van 4 chord songs:

D – A – bm – G

C – G – am – F

fm – Ab – Eb – Db (I -III – VII – IV)

 

 

lijstje met wat voorbeelden:

“Let It Be” The Beatles I-V-vi-IV
“Take Me Home, Country Roads” John Denver I-V-vi-IV
“Tuesday’s Gone” Lynyrd Skynyrd I-V-vi-IV
“No Woman, No Cry” Bob Marley I-V-vi-IV
“’39” Queen I-V-vi-IV
“Peace of Mind” Boston vi-IV-I-V
“So Lonely” The Police I-V-vi-IV
“Don’t Stop Believin’” Journey I-V-vi-IV
“Down Under” Men at Work I-V-vi-IV
“Skulls” Misfits I-V-vi-IV
“Africa” Toto vi-IV-I-V
“Forever Young” Alphaville I-V-vi-IV
“Sleepwalking” Canton I-V-vi-IV
“Still Loving You” Scorpions vi-IV-I-V
“Take On Me” A-ha I-V-vi-IV
“Tonight She Comes” The Cars I-V-vi-IV
“Higher Love” Steve Winwood IV-I-V-vi
“Hearts of Olden Glory” Runrig 1987 vi-IV-I-V
“With or Without You” U2 1987 I-V-vi-IV
“Like a Prayer” Madonna 1989 IV-I-V-vi
“Right Here Waiting” Richard Marx 1989 I-V-vi-IV
“Fall at Your Feet” Crowded House I-V-vi-IV
“Once in a Lifetime” Gregorian I-V-vi-IV
“Little Baby Nothing” Manic Street Preachers I-V-vi-IV
“Please Play This Song on the Radio” NOFX I-V-vi-IV
“Under the Bridge” Red Hot Chili Peppers I-V-vi-IV
“Butterfly” The Pale I-V-vi-IV
“Cryin’” Aerosmith I-V-vi-IV
“When I Come Around” Green Day I-V-vi-IV
“Soul To Squeeze” Red Hot Chili Peppers vi-IV-I-V
“Today” The Smashing Pumpkins I-V-vi-IV
“Tears of the Dragon” Bruce Dickinson vi-IV-I-V
“Glycerine” Bush I-V-vi-IV
“Silverflame” Dizzy Mizz Lizzy vi-IV-I-V
“Can You Feel the Love Tonight” Elton John I-V-vi-IV
“Farmhouse” Phish IV-I-V-vi
“Zombie” The Cranberries vi-IV-I-V
“Self Esteem” The Offspring vi-IV-I-V
“Con te partir” Andrea Bocelli I-V-vi-IV
“Good” Better Than Ezra I-V-vi-IV
“Baby Baby” Corona vi-IV-I-V
“Freedom” DJ BoBo vi-IV-I-V
“China Roses” Enya I-V-vi-IV
“One of Us” Joan Osborne vi-IV-I-V
“Hurt” Nine Inch Nails V-vi-IV-I
“Bullet with Butterfly Wings” The Smashing Pumpkins vi-IV-I-V
“Head over Feet” Alanis Morissette I-V-vi-IV
“Roses Are Red” Aqua vi-IV-I-V
“Hand in Hand” Dune vi-IV-I-V
“Acha” Khaled vi-IV-I-V
“All I Want” The Offspring vi-IV-I-V
“Dammit” Blink-182 I-V-vi-IV
“Love Is on the Way” Celine Dion I-V-vi-IV
“Save Tonight” Eagle Eye Cherry vi-IV-I-V
“Just Ace” Grinspoon I-V-vi-IV
“High” Lighthouse Family I-V-vi-IV
“Sex and Candy” Marcy Playground I-V-vi-IV
“Torn” Natalie Imbruglia I-V-vi-IV
“That Was a Crazy Game of Poker” O.A.R. vi-I-V-IV
“Building a Mystery” Sarah McLachlan vi-IV-I-V
“Black Widow” Children of Bodom vi-IV-I-V
“Life” Des’ree I-V-vi-IV
“Hands” Jewel vi-IV-I-V
“What’s My Age Again?” Blink-182 I-V-vi-IV
“The Kids Aren’t Alright” The Offspring vi-IV-I-V
“It’s My Life” Bon Jovi vi-IV-I-V
“Two Story Town” Bon Jovi vi-IV-I-V
“I Hope You Dance” Lee Ann Womack vi-IV-I-V
“What About Now” Lonestar I-V-vi-IV
“Otherside” Red Hot Chili Peppers vi-IV-I-V
“The Rock Show” Blink-182 I-V-vi-IV; vi-IV-I-V
“Superman (It’s Not Easy)” Five for Fighting vi-IV-I-V
“Crawling” Linkin Park vi-IV-I-V
“Suteki da ne” Rikki I-V-vi-IV
“Whenever, Wherever” Shakira vi-IV-I-V
“Fuck Her Gently” Tenacious D vi-IV-I-V
“Wherever You Will Go” The Calling I-V-vi-IV
“Complicated” Avril Lavigne vi-IV-I-V
“Don’t Forget Me” Red Hot Chili Peppers vi-IV-I-V
“Electrical Storm” U2 vi-IV-I-V
“Feeling This” Blink-182 I-V-vi-IV
“What I Go to School For” Busted I-V-vi-IV
“Quelqu’un m’a dit” Carla Bruni I-V-vi-IV
“Numb” Linkin Park vi-IV-I-V
“Dragostea din tei” O-Zone IV-I-V-vi
“So Far Away” Staind vi-IV-I-V
“Where Is the Love?” The Black Eyed Peas I-V-vi-IV
“The Artist in the Ambulance” Thrice vi-I-V-IV
“Whiskey Girl” Toby Keith I-V-vi-IV
“Air Hostess” Busted I-V-vi-IV
“Miracle” Cascada vi-IV-I-V
“Taylor” Jack Johnson I-V-vi-IV
“Behind These Hazel Eyes” Kelly Clarkson vi-IV-I-V
“She Will Be Loved” Maroon 5 I-V-vi-IV
“Scar” Missy Higgins vi-IV-I-V
“Wagon Wheel” Old Crow Medicine Show I-V-vi-IV
“Run” Snow Patrol I-V-vi-IV
“Madre hay una sola Bersuit Vergarabat I-V-vi-IV
“In This River” Black Label Society vi-IV-I-V
“Hide and Seek” Imogen Heap I-V-vi-IV
“You’re Beautiful” James Blunt vi-IV-I-V
“When God Made Me” Neil Young I-V-vi-IV
“Love and Memories” O.A.R. V-vi-IV-I
“Ever the Same” Rob Thomas I-V-vi-IV
“Pieces” Sum 41 vi-IV-I-V
“From Yesterday” Thirty Seconds to Mars I-V-vi-IV
“Fantasma” rbol I-V-vi-IV
“Don’t Matter” Akon I-V-vi-IV
“Mardy Bum” Arctic Monkeys I-V-vi-IV-V
“Scenic World” Beirut I-V-vi-IV
“Where’d You Go” Fort Minor I-V-vi-IV
“Apologize” OneRepublic vi-IV-I-V
“U + Ur Hand” P!nk vi-IV-I-V
“Snow (Hey Oh)” Red Hot Chili Peppers I-V-vi-IV; vi-IV-I-V
“Gomenasai” t.A.T.u. vi-IV-I-V
“Canvas Bags” Tim Minchin vi-IV-I-V
“No One” Alicia Keys I-V-vi-IV
“Afterlife” Avenged Sevenfold I-V-vi-IV
“The Story” Brandi Carlile I-V-vi-IV
“This Is My Now” Jordin Sparks I-V-vi-IV
“Daybreak’s Bell” L’Arc-en-Ciel I-V-vi-IV
“Happy Ending” Mika I-V-vi-IV
“Nobody’s Perfect” Miley Cyrus vi-IV-I-V
“Stand” Rascal Flatts vi-IV-I-V
“Umbrella” Rihanna IV-I-V-vi
“Don’t Trust Me” 3OH!3 vi-IV-I-V
“All I Ever Wanted” Basshunter vi-V-I-IV
“If I Were a Boy” Beyonc vi-IV-I-V
“This Is Me” Demi Lovato and Joe Jonas vi-IV-I-V
“I’m Yours” Jason Mraz I-V-vi-IV
“Hot n Cold” Katy Perry vi-IV-I-V
“Poker Face” Lady Gaga vi-IV-I-V
“Too Cool” Meaghan Jette Martin vi-IV-I-V
“You’re Not Sorry” Taylor Swift vi-IV-I-V
“You’re Gonna Go Far, Kid” The Offspring vi-IV-I-V
“Breakeven” The Script IV-I-V-vi
“The Man Who Can’t Be Moved” The Script vi-IV-I-V
“Pork and Beans” Weezer I-V-vi-IV
“Replay” Iyaz vi-IV-I-V
“In My Head” Jason Derlo vi-IV-I-V
“Down” Jay Sean feat. Lil Wayne IV-I-V-vi
“Love Me” Justin Bieber vi-IV-I-V
“Already Gone” Kelly Clarkson I-V-vi-IV
“Paparazzi” Lady Gaga I-V-vi-IV
“Ave Mary A” P!nk I-V-vi-IV
“Nothing is Impossible” Planetshakers I-V-vi-IV
“Hey, Soul Sister” Train I-V-vi-IV
“Grenade” Bruno Mars vi-IV-I-V
“Enter the Ninja” Die Antwoord vi-IV-I-V
“Not Afraid” Eminem vi-IV-I-V
“Love the Way You Lie” Eminem feat. Rihanna vi-IV-I-V
“Don’t You Wanna Stay” Jason Aldean and Kelly Clarkson I-V-vi-IV; vi-IV-I-V
“One Day” Matisyahu I-V-vi-IV
“Just a Dream” Nelly vi-IV-I-V
“Good Life” OneRepublic vi-IV-I-V
“Fuckin’ Perfect” P!nk I-V-vi-IV
“The Island” Pendulum vi-IV-I-V
“Favorite Distraction” SuperSpy I-V-vi-IV
“Dynamite” Taio Cruz vi-IV-I-V
“Double Rainbow Song” The Gregory Brothers vi-IV-I-V
“For the First Time” The Script I-V-vi-IV; vi-IV-I-V
“If We Ever Meet Again” Timbaland feat. Katy Perry I-V-vi-IV
“Written in the Stars” Tinie Tempah vi-IV-I-V
“Someone like You” Adele I-V-vi-IV
“Kaze wa Fuiteiru” AKB48 vi-IV-I-V
“I Was Here” Beyonc vi-IV-I-V
“Brighter Than the Sun” Colbie Caillat vi-IV-I-V
“Paradise” Coldplay vi-IV-I-V
“Skyscraper” Demi Lovato vi-IV-I-V
“Lost in Paradise” Evanescence vi-IV-I-IV
“Bullet” Hollywood Undead I-V-vi-IV
“On the Floor” Jennifer Lopez feat. Pitbull vi-IV-I-V
“Price Tag” Jessie J I-V-vi-IV
“Who You Are” Jessie J vi-IV-I-V
“Hair” Lady Gaga I-V-vi-IV
“The Edge of Glory” Lady Gaga I-V-vi-IV
“Ai Se Eu Te Pego” Michel Tel I-V-vi-IV
“Little Talks” Of Monsters and Men vi-IV-I-V
“Bridge of Light” P!nk I-V-vi-IV; vi-IV-I-V
“International Love” Pitbull feat. Chris Brown vi-IV-I-V
“Give Me Everything” Pitbull feat. Ne-yo, Afrojack, and Nayer vi-IV-I-V
“California King Bed” Rihanna I-V-vi-IV
“We Found Love” Rihanna feat. Calvin Harris vi-IV-I-V
“Sparks Fly” Taylor Swift vi-IV-I-V
“I Just Had Sex” The Lonely Island feat. Akon vi-IV-I-V
“Jack Sparrow” The Lonely Island feat. Michael Bolton vi-IV-I-V
“Science & Faith” The Script vi-IV-I-V
“No Me Toca” Anselmo Ralph vi-IV-I-V
“Ready or Not” Bridgit Mendler vi-IV-I-V
“Raindrops” Cillo I-V-vi-IV
“Whistle” Flo Rida vi-IV-I-V
“Cruise” Florida Georgia Line I-V-vi-IV
“Demons” Imagine Dragons I-V-vi-IV
“Adagio in D Minor ” John Murphy vi-IV-I-V
“Eu Quero Tchu, Eu Quero Tcha” Joo Lucas & Marcelo vi-IV-I-V
“Stronger (What Doesn’t Kill You)” Kelly Clarkson vi-IV-I-V
“Come Over” Kenny Chesney vi-IV-I-V
“Rise” McClain Sisters vi-IV-I-V
“The Light Behind your Eyes” My Chemical Romance vi-I-IV-V
“When Can I See You Again?” Owl City I-V-vi-IV
“Good Time” Owl City and Carly Rae Jepsen IV-I-V-vi
“All Too Well” Taylor Swift I-V-vi-IV
“Come Back… Be Here” Taylor Swift I-V-vi-IV
“Six Degrees of Separation” The Script vi-IV-I-V
“Hall of Fame” The Script feat. will.i.am vi-IV-I-V
“Drive By” Train IV-I-V-vi; vi-IV-I-V
“Say Something” A Great Big World vi-IV-I-V
“Uh…a song played with a nipple ring” Andrew Huang I-V-vi-IV
“Contact” Daft Punk vi-IV-I-V
“Heart Attack” Demi Lovato IV-I-V-vi
“Only Teardrops” Emmelie de Forest vi-IV-I-V
“Let It Go” Idina Menzel I-V-vi-IV
“All of Me” John Legend vi-IV-I-V
“Unconditionally” Katy Perry vi-IV-I-V
“Wrecking Ball” Miley Cyrus I-V-vi-IV
“Boomerang” Nicole Scherzinger I-V-vi-IV
“Let Her Go” Passenger IV-I-V-vi
“Song for Zula” Phosphorescent I-V-vi-IV
“Walks Like Rihanna” The Wanted I-V-vi-IV
“Cliche Love Song” Basim I-V-vi-IV
“The Last Goodbye” Billy Boyd vi-IV-I-V
“All of the Stars” Ed Sheeran I-V-vi-IV
“Bailando” Enrique Iglesias vi-IV-I-V
“Forever” Kari Jobe I-V-vi-IV
“Final Masquerade” Linkin Park IV-I-V-vi
“Flashlight” Jessie J I-V-vi-IV
“Are You With Me” Lost Frequencies vi-IV-I-V
“El Perdn (Forgiveness)” Nicky Jam ft Enrique Iglesias vi-IV-I-V
“Coming for You” The Offspring vi-IV-I-V

 

Akkoorden en symbolen

Akkoorden en symbolen

De notatie van lichte muziek kenmerkt zich (helaas) door een hoge mate van inconsequentheid. Er zijn veel gebruikte manieren om dingen aan te duiden. Zo kan een D half-verminderd akkoord worden aangeduid als:

DØ, Dm7b5 of: Fm/D

Sinds enige tijd wordt er geprobeerd om tot een standaardnotatie te komen. Daarin heeft de notatiewijze die werkt met afkortingen; Ma7, Mi7 etc

Majeur 7 

  • Majeur drieklank met groot septime
  • Een snelle manier om een ma7 akkoord te spelen: vervang in de drieklank rechts de grondtoon door de maj7. De maj7 ligt een halve toon onder de grondtoon. De grondtoon speel je links.
  • Een andere manier is: speel een kleine drieklank op de grote terts; Cmaj7 = Em/C

Lees verder “Akkoorden en symbolen”